ابزارهای کنترل جریان هوای دهانی در مقابل بینی
لوله های شنیداری قابل انعطاف Red Snappers با لوله های ارتجاعی بازخوردهای شنیداری و لمسی را ایجاد می کنند . و می توانند برای آموزشی شنیداری و نیز یاد دادن کنترل تولید به کودک به کار برده شوند. یک سر لوله را زیر بینی درمانگر قرار دهید و سر دیگر را در گوش کودک نگه دارید. با این عمل می توانید لوله شنیداری را برای آموزش تمایزگذاری جریان هوای دهانی در مقابل بینی به کودک به کار ببرید. تا اطمینان یابید که کودک تفاوتها را درک می کنند. لوله را از بینی تا گوش کودک نگه دارید تا وی را از فرار هوا از بینی اش آگاه سازید.
قرار دادن آینه زیر بینی برای مشخص کردن فرار هوا از بینی ( مه گرفتگی ) و همچنین کاربرد See-Scape به منظور بازخورد و کنترل ، پیش از این توضیح داده شده است.
ممکن است تصور کنید لازم است به دنبال محصولات تجاری موجود بگردید. اما برای شما این امکان وجود دارد که وسایل مشابهی را بدون کمک دیگران و به تنهایی بسازید یا طراحی و ابداع کنید.
درمان خطاهای گفتار شکاف کام و تلفظ های نادرست مربوطه
اهداف درمان (اهداف دستاوردهای کلی ) برای خطاهای گفتار شکاف کام شامل موارد زیر است:
- حذف تلفظ های جبرانی نادرست ناشی از عادت غلط (انجام چنین کاری می تواند عملکرد نرمکامی – حلقی را بهبود بخشد. )
- جابه جا کردن ” تلفظ های ناشی از عادت غلط ” با تولیدهای دهانی صحیح
- صلاح / حذف الگوهای دهانی خلفی شده
- حذف خروج خیشومی هوا ناشی از یادگیری نادرست
در برخی از کودکان، ممکن است یک هدف تشخیص درمانی اضافی نیز در نظر گرفته شود: ارزیابی کفایت گفتار بعد از ترمیم فیزیکی (جسمی).
این مسئله به خصوص در مورد افرادی مطرح می شود که با تلفظ های نادرست جبرانی، کمبود با فقدان همخوانهای پرفشار دهانی ، و تا حدی تشدید پر خیشومی و خروج خیشومی مراجعه می کنند. برای این زیر مجموعه از کودکان مبتلا به شکاف کام، مشاهده پاسخهای آنها (و پاسخهای سازو کار نرمکامی – حلقی) به گفتاردرمانی، می تواند شیوه قابل اعتمادتری برای تعیین کفایت نرمکامی – حلقی باشد.
تأکید بر این نکته مهم و الزامی است که گفتاردرمانی برای اصلاح جایگاههای غیردهانی نابجا می تواند مؤثر و کارآمد باشد.
حتی، در بیمارانی که برای اصلاح فیستول یا عدم کفایت نرمکامی – حلقی، به جراحی مجدد نیاز دارند.
بسیاری از فیستولهای دهانی – بینی بر درمان جایگاههای تولید تأثیر منفی ندارند. اما یک وسیله مسدود کننده می تواند در هنگام درمان این جایگاهها به کار برده شود، مشروط بر اینکه آن وسیله در تضاد با جوانه زدن دندان ها، ریختن دندانها، و یا درمان ارتودنسی در دست اقدام ( برای مثال، افزایش حجم فک فوقانی ) نباشد.
یک رویکرد آموزشی چند جانبه (شنیداری، بینایی، لمسی – حرکتی ) برای درمان گفتار شکاف کام لازم و ضروری است. (بمباران شنیداری به تنهایی مفید واقع نمی شود). استفاده از این رویکرد صحیح است. خواه تمرکزدرمان بر حذف ” تلفظ های جبرانی نادرست ناشی از عادت غلط ” باشد . یا براصلاح تولید های دهانی خلفی شده، و یا بر درمان خروج خیشومی ناشی از یادگیری نادرست باشد.
در خطاهای جبرانی ناشی از عادت غلط که در آن اهداف به صورت جانشینی ها و هم زمانیها در تولید نمود پیدا می کنند و تولیدی های دهانی خلفی شده خطای کلیدی مربوط به جایگاه تولید است. و در خطاها و الگوهای خیشومی ناشی از یادگیری نادرست ، خطای کلیدی ، جهت جریان هواست.
لینک های مرتبط با ” ابزارهای کنترل جریان هوای دهانی در مقابل بینی ”
برخی از مشکلات کودکان شکاف کام
ارزیابی عملکرد نرم کامی حلقی با استفاده از دستگاه
شکاف کام و لب چیست؟Cleft Palate
با ما همراه باشید :